کمی هم زندگی

درد دل و حرفهای خودمونی...

کمی هم زندگی

درد دل و حرفهای خودمونی...

همسر داری

همۀ پسران و دخترانی که به سن بلوغ و رشد می رسند بزرگ ترین آرزوی شان این است که ازدواج کنند ، با تشکیل زندگی زناشویی ، استقلال و آزادی بیشتری به دست آورند و یار و مونس و محرم رازی داشته باشند . آنان ازدواج را آغاز زندگی سعادتمندانۀ خویش می دانند و برایش جشن می گیرند .
انتخاب همسر و تأسیس زندگی مشترک خانوادگی یک خواستۀ طبیعی است که در وجود انسان ها نهاده شده است و این خود یکی از نعمت های بزرگ الهی است .
به راستی آیا غیر از کانون گرم خانوادگی جایی را می توان سراغ داشت که برای جوانان پناهگاه مطمئنی باشد ؟
علاقه به خانواده است که انسان را از افکار پراکنده و اضطراب های درونی نجات می دهد . در آن جاست که می توان یار و مونسی باوفا و مهربان پیدا کرد و در شداید و گرفتاری ها یار و غمگسار یکدیگر بود .

پیمان مقدس زناشویی رشته ای است آسمانی که قلب ها را به هم پیوند می زند ، دل های پریشان را آرامش می دهد و افکار پراکنده را به سوی یک هدف متوجه می سازد .
خانه ، جایگاه عشق و محبت ، کانون انس و مودت و بهترین آسایشگاه است .

خداوند بزرگ در قرآن مجید از این نعمت بزرگ چنین یاد می کند:
 از خود شما برای تان همسران آفرید تا با آن ها انس بگیرید و ارامش خاطر پیدا کنید و در میانتان دوستی و مهربانی افکند و در این موضوع برای اندیشمندان آیات و نشانه هایی است.   
روم آیۀ 21

پیغمبر اسلام فرمود :
مردی که زن نداشته باشد مسکین و بیچاره است گرچه ثروتمند باشد و زنی که شوهر نداشته باشد مسکین و بیچاره است گرچه ثروتمند باشد
 

و در جایی دیگر فرمود :
بنایی در اسلام پایه گذاری نشده که نزد خدا محبوب تر و عزیزتر از ازدواج باشد.

آری خدای مهربان یک چنین نعمت گران بهایی را به بشر عطا کرده است اما افسوس و صد افسوس که او از این نعمت بزرگ قدردانی نمی کند و چه بسا به علت نادانی و خودخواهی ، این کانون مهر و مودت را به زندانی تاریک ، بلکه جهنمی سوزان تبدیل می سازد که دیگر اعضای خانواده ناچارند تا آخر عمر در آن زندان تاریک به سر برند و یا پیمان مقدس زناشویی متلاشی شود .

اما اگر زن و شوهر به وظایف خویش آشنا بوده و به آن ها عمل کنند محیط خانه ، مانند بهشت ، باصفا و دوست داشتنی خواهد شد .

عوامل مختلفی در بوجود آمدن اختلاف های خانوادگی نقش دارند :
مسائل اقتصادی ، تربیت خانوادگی ، محیط زندگی و دخالت های بی جای دیگران .
اما مهم ترین عامل ناسازگاری و اختلافات داخلی ، آشنا نبودن زن و شوهر به وظایف زناشویی خود و عدم آمادگی برای ایجاد زندگی مشترک است .
برای بر عهده گرفتن هر مسؤلیت و انجام هر کاری ، آشنایی و آمادگی شرط اساسی است و کسی که اطلاعات کافی و آمادگی قبلی نداشته باشد نمی تواند کاری را به گونه ای مطلوب انجام دهد .
برای زندگی مشترک زناشویی نیز تخصص و آمادگی و اطلاعات کافی لازم است .
مرد باید از طرز تفکر همسرش و خواسته های درونی او ، مشکلات زندگی زناشویی و روش رویارویی و حل آن ها ، آداب معاشرت و ... اطلاعات کافی داشته باشد . باید توجه داشته باشد که زن گرفتن به معنای جنس خریدن و یا کُلفَت گرفتن نیست ، بلکه به معنای پیمان وفاداری بستن ، صداقت ، محبت ورزیدن و همکاری و شرکت در زندگی مشترک خانوادگی است .

زن نیز باید به طرز تفکر شوهرش و خواسته های درونی او توجه داشته باشد و بداند که شوهر داشتن به معنای نوکر گرفتن و تأمین بدون قید و شرط خواسته ها و آرزوهای درونی نیست ، بلکه پیمان همکاری و تشریک مساعی است و برای رسیدن به این هدف مقدس ، گذشت ، فداکاری ، همکاری و تفاهم لازم است .

با این که ازدواج تأثیر بسزایی در سرنوشت انسان دارد و با این که برای این مهم اطلاعات لازم و آمادگی روحی و اخلاقی ضروری است اما متأسفانه جامعۀ ما در مورد این مسئلۀ حیاتی غفلت دارد .
آن اندازه که به جهاز و مهر و زیبایی و شخصیت پدر و مادر توجه دارند به آمادگی برای زن داری و شوهر داری و تشکیل زندگی مشترک توجه ندارند و این مسائل را شرط نمی دانند .
دختر را به خانۀ بخت می فرستند با این که راه و رسم شوهر داری د کدبانو گری را نیاموخته است . پسر را زن می دهند با این که از همسر داری و سرپرستی خانواده اطلاعی ندارد .

دو جوان کم اطلاع و بی تجربه وارد زندگی نوین می شوند . از این رو مشکلات فراوانی بوجود می آید ، اختلافات و ناسازگاری ها و قهر و مشاجرات شروع می شود . دخالت پدر و مادرها نیز چون از روی عقل و تدبیر نیست نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه اختلافات را عمیق تر و ریشه دارتر می سازد .
دوران اول ازدواج ، دوران پرآشوب و بحرانی است . بسیاری از زندگی ها در همین دوران به جدایی کشیده می شوند . بعضی از آنها نیز با حفظ صورت ظاهری زندگی مشترک تا پایان عمر به صحنۀ کشمکش و زورآزمایی تبدیل می شوند . بعضی از خانواده ها نیز پس از مدتی کوتاه یا دراز با اخلاق و رفتار یکدیگر آشنا می شوند و آسایش و ارامش نسبی پیدا می کنند .

در این بحث مشکلات و مسائل زناشویی بررسی می شود امیدوارم خواندن این مطالب و به کار بستن آنها در حل بسیاری از مشکلات به خانواده ها کمک کند


                     منتظر خواندن مطالب جالب بعدی باشید
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد